Plakát čas

2024: čas

Katalog ke stažení / prohlédnutí

Plakát ke stažení / prohlédnutí

Program ke stažení / prohlédnutí

Ohlasy ke stažení / prohlédnutí

Blatenský fotofestival tentokrát přinesl téma ČASU. 19. ročník nabídl výstavy nejenom předních osobností československé fotografické scény, ale také začínajících autorů, jejichž díla byly vybrány odbornou porotou. V Městském muzeu Blatná byla k vidění tvorba Petera Župníka, slovenského fotografa patřícího do tzv. Slovenské nové vlny. Jeho výstava Pred očami byla pohledem na svět, který máme před sebou, ale často ho přehlížíme. Jaroslav Beneš vystavil snímky ze své Série L.D., kde zachytil atmosféru pařížské čtvrti La Défense. Na zámku Blatná návštěvníci zhlédli výstavu Spi, rituální krajino Jana Pohribného, jehož specializací je inscenovaná krajinářská fotografie. K vidění byla také projekce Kosmos Rudo Prekopa, který je rovněž významným představitelem Slovenské nové vlny. Vizuální umělkyně Lena Gallovičová vytvořila instalaci Živá voda, svätá voda, která odkazovala na očistné koupele a sílu vody. V Kulturní kavárně Železářství U Šulců představil Miroslav Němeček, provozovatel pražské Kreativní školy fotografie, své autorské soubory Doteky věčnosti a Půlnoční madony. Soubor Momenty ticha od Miroslava Hlinky byl vystaven v kapli sv. Michaela Archanděla. Fotografie z kostnic připomenuly, že čas, který máme na tomto světě, je omezený. Neméně zajímavé byly i projekty autorů Otevřené scény. Prezentovaly se také dvě školy: Liberecká škola foto•grafická a SUPŠ Uherské Hradiště. Obě odpoledne byly tradičně věnovány přednáškám. Kromě jiných vstoupili Martin Wágner a Josef Moucha se zajímavým projektem Negativy z popelnice. Fotofestival se nemůže obejít bez moderátora Honzy Flašky a živé hudby. Tu obstaral písničkář Marek Vojtěch. Za fotky z fotofestivalového víkendu děkujeme Aleši Jungmannovi.

FOTO
Plakát proti proudu

2022: proti proudu

Katalog ke stažení / prohlédnutí

Plakát ke stažení / prohlédnutí

Program ke stažení / prohlédnutí

Ohlasy ke stažení / prohlédnutí

17. ročník Blatenského fotofestivalu byl tentokráte tak trochu PROTI PROUDU. Zvolené festivalové téma bylo kurátory i organizátory od samého počátku pojímáno v široké škále svých významových konotací, jako kupříkladu „proti proudu času“, „proti očekáváním a představám společnosti“, „proti zažitým způsobům a formám fotografického zobrazování“, „proti tradici a konvenci“ v obecném smyslu slova apod. Jít proti proudu tedy často znamená jít do určitého rizika, do podniku s mnohdy nejistým výsledkem i co se týká ohlasu veřejnosti a společenského docenění. Hlavní osobnosti 17. ročníku však tato cesta proti proudu nakonec dovedla až k celé řadě významných a úspěšných výstavních realizací.
Vystavovali opět ti nejlepší z oboru: Miro Švolík, Pavel Hudec Ahasver, Pavel Vavroušek či Jolana Havelková. Návštěvníkům festivalu se představila ještě Eva Bystrianská,  pětice autorů milující staré fotografické techniky  (Anna Benešová, Dagmar a Petr Jílkovi, Ivan Nehera Petr Ulrich), studenti a absolventi ze Školy kreativní fotografie a Liberecké školy fotografické. Prostor byl dán i těm, které sláva teprve čeká. Odborná porota vybrala do Otevřené scény dalších 30 fotografů. „Protiproudní“ výstavy jste mohli najít po celém městě. V sokolově proběhly přednášky a Ozvěny fotojatek. Hudebně celý víkend doprovodil Vladimír Merta.

FOTO
Plakát na tělo

2021: na tělo

Katalog ke stažení / prohlédnutí

Plakát ke stažení / prohlédnutí

Program ke stažení / prohlédnutí

Ohlasy ke stažení / prohlédnutí

Koncepce Blatenského fotofestivalu pro jeho 16. ročník s tématem „Na tělo“, vycházel z dosavadního zaměření festivalu především na špičkovou fotografickou tvorbu převážně českých autorů, tentokrát z oblasti fotografie aktu a těla, jejichž práce se již prosadily na umělecké scéně u nás i v zahraničí. Osou fotofestivalu se stala tvorba trojice významných a renomovaných tvůrců, Pavla Brunclíka, Zdeňka Lhotáka a Alžběty Jungrové, doplněná o menší výstavní projekty dalších autorů napříč generacemi s výraznými úspěchy na naší domácí fotografické scéně (Miloš Nejezchleb, David Neff, řada inspirativních autorů z archivu festivalu Fotojatka v projekci Jana Flašky a další). Téma „Na tělo“ bylo tedy kurátorem i organizátory fotofestivalu chápáno především jako kultivované, výtvarně stylizované, obrazové zamyšlení nad fenoménem smyslové tělesnosti v řadě jeho aspektů (estetické reflexi, sexuality, voyerismu, sociální i genderové identity, vztahu těla veřejného a intimního apod.). Program festivalu, zahrnoval mimo jiné i práce dalších talentovaných fotografů v rámci tradiční Otevřené scény a  odborné přednášky a projekce, které byly rovněž koncipovány ve smyslu nabídky širokého dialogu mezi generacemi i rozmanitými názorovými proudy. Letos se povedlo získat pro přednášky dvě výrazné umělecké osobnosti: Tona Stana, který je významným, snad i vůdčím představitelem Nové slovenské vlny nazývané též Generace 60, která znamenala jistý průlom v inscenované fotografii a v 80. letech zásadně ovlivnila celou tvůrčí generaci. Stejně tak i umělkyně Veronika Šrek Bromová zanechává výraznou stopu ve výtvarné scéně, a to hlavně v 90. letech. Provokuje experimentálním propojováním performancí s fotografií, fotomontáží a novými medii se zaměřením na tělo a genderovou tematiku. 
Vše výše uvedené bylo tedy připravováno s přesvědčením i nadějí k hlubšímu a celistvějšímu uvědomění si významu a role fotografického zobrazování lidského těla v naší současné společnosti a kultuře.

FOTO
Plakát generace

2020: generace

Katalog ke stažení / prohlédnutí

Plakát ke stažení / prohlédnutí

Program ke stažení / prohlédnutí

Ohlasy ke stažení / prohlédnutí

Již po 15. se sešli milovníci fotografie na Blatenském fotofestivalu, který byl opět plný hvězd. Těmi největšími byla rodina Hankeova, Bára Prášilová, Miloň Novotný, Jan Langer a Honza Sakař. Zastřešujícím tématem se pro rok 2020 stalo téma GENERACE. Rodina Hankeova se představila výstavou „Jiří Hanke a Rodinné balení“. Kromě Jiřího a Jiřiny Hankeových vystavoval v Městském muzeu Blatná také jejich syn Michael, držitel prestižní ceny World Press Photo, a další čtyři členové jejich rodiny. Na blatenském zámku zazářila, taktéž světově úspěšná, Bára Prášilová se svými pečlivě naaranžovanými snímky. Kromě dokonalých fotografií vystavila i důmyslné rekvizity, které jsou součástí její fotografické tvorby. Po několika letech jsme mohli opět obdivovat dechberoucí portréty Honzy Sakaře, focené historickou technikou, mokrým kolodiovým procesem na plech. Další portréty, tentokráte stoletých Čechů od Jana Langera, dojaly se svými příběhy návštěvníky kaple sv. Michaela. Dana Kyndrová pokřtila publikaci „Miloň Novotný - Hudebníci 70. - 80. léta“ na stejnojmenné výstavě v infocentru. „Otcovská láska“ – výstava sestavená z nejlepších prací fotografické soutěže, čekala na diváky v Kulturní kavárně Železářství U Šulců.
Opět nechyběla výstava Otevřené scény, zajímavé přednášky, Ozvěny fotojatek Honzy Flašky, jeho vtipné moderování a hudební doprovod Ewy Żurakowské.
 

FOTO
Plakát divočina

2019: divočina

Katalog ke stažení / prohlédnutí

Plakát ke stažení / prohlédnutí

Program ke stažení / prohlédnutí

14. ročník Blatenského fotofestivalu se uskutečnil již tradičně třetí zářijový víkend v malebném a rozhodně i fotogenickém městečku Blatná. Je zvykem každý ročník věnovat určitému tématu, letos byla tímto tématem „divočina“. Divočina v přírodě, v nás, v tvorbě, v konfrontaci s civilizací, divočina 14. a 15. září v Blatné. Vystavovali fotografové s velkým F – Pavel Baňka, Roman Vondrouš, Václav Podestát, Václav Šilha či Václav Němec, dále i nejrůznější fotografické skupiny a zástupci Svazu českých fotografů.
Světově uznávaný fotograf Pavel Baňka představil v Městském muzeu Blatná své fotografie z let 1998 – 2018 „Hledání ticha“. Do Blatné po několika letech zavítal i Roman Vondrouš, držitel prestižní ceny World Press Photo a pravidelně oceňovaný autor v soutěži Czech Press Photo. Fotograf přírody Václav Šilha svým souborem naplnil hlavní téma, neboť jsme se díky jeho fotografiím podívali do těch částí světa, kde ještě vládne divočina.
Samozřejmostí Blatenského festivalu je také zajímavý doprovodný program, složený z přednášek (Pavel Baňka, Ibra Ibrahimovič, Eliška Podzimková, Václav Podestát), koncertů (Songs from Utopia), Ozvěn fotojatek aj.

FOTO
Plakát svoboda

2018: svoboda

Katalog ke stažení / prohlédnutí

Plakát ke stažení / prohlédnutí

Program ke stažení / prohlédnutí

Ohlasy ke stažení / prohlédnutí

Třináctý ročník Blatenského fotofestivalu se ve výročním „osmičkovém“ roce symbolicky věnoval tématu SVOBODY.  O víkendu 15. – 16. září se Blatná opět stala centrem setkání fotografů nejen z celé České republiky, ale také ze zahraničí (na výstavě Otevřené scény).
Důležité mezníky v historii Československa jsme si připomněli fotografickými soubory Oldřicha Škáchy: Srpen 1968 (venkovní galerie, ulice Na Příkopech), Václav Havel (Městské muzeum Blatná) a fotografiemi Kamily Berndorffové, které zachycují Václava Havla v Blatné (Městské muzeum Blatná).
Světoznámý fotograf Antonín Kratochvíl v muzeu vystavil fotografie z růžných konfliktních zón v Iráku, Barmě či Sierra Leoně.  Libuše Jarcovjáková, které Asociace profesionálních fotografů ČR udělila cenu Osobnost české fotografie za rok 2017, představila na blatenském zámku svoje „Černé roky“ – fotografie z let 1972 – 1986. Na zámku mohli návštěvníci též zhlédnout fotografie ze základní vojenské služby v Československé lidové armádě Josefa Mouchy. Dále vystavovali: Radek Kalhous, Zdeněk Sokol, Šimon Pikous ad.
 

FOTO